Yläkoulu 7.–9. luokat
Oulun digipolut koostuu kolmesta pääteemasta: Medialukutaito, Digitaalinen osaaminen ja Ohjelmointiosaaminen. Täältä löydät materiaalia näiden teemojen opettamiseen 7.-9. luokilla.
Medialukutaito
Toiminta mediaympäristössä
Vuorovaikutus
Tavoite: oppilas kykenee tarkoituksenmukaiseen median käyttöön, viestintään ja yhteistyöhön verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Oppilas
- Tekee yhteistyötä toisten kanssa verkkovälitteisissä vuorovaikutustilanteissa ja pystyy osaltaan vaikuttamaan myönteiseen viestintäilmapiiriin mediaympäristöissä. Ymmärtää dialogisuuden eli kuuntelemisen ja keskustelemisen merkityksen viestimisessä.
- Tunnistaa ei-rakentavia viestintäilmiöitä sosiaalisessa mediassa, kuten trolli, provo ja fleimi, ja tietää, kuinka reagoida ja toimia näihin ilmiöihin törmätessään.
- Osaa viestiä mediaympäristöissä tilanteen mukaisesti, esimerkiksi käyttämällä yleiskielisyyttä tai puhekielisyyttä tarkoituksenmukaisesti.
- Pyrkii vahvistamaan omaa myönteistä viestijäkuvaansa. Osaa kertoa tavoitteistaan viestijänä ja kuvata keinoja niiden saavuttamiseksi.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 41 tehtävä ”Välitä” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 42 tehtävä ”Arjen viestintää” (luokka 9)
- Roolibingo – erilaisia rooleja somessa
- Miten toimit sosiaalisessa mediassa – itsearviointilomake
- Kognitiivisia vinoumia – infograafi
Nostot
- Ymmärtää tietosuojan ja yksityisyydensuojan käsitteet. Oppilas osaa suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia tietojaan valikoimalla sisältöjen jakamista eri kanavilla ja tileillä.
Hyvinvointi
Tavoite: ymmärtää median hyvät ja huonot puolet suhteessa hyvinvointiin ja osaa toimia sen mukaisesti.
Oppilas
- Tiedostaa mediasisältöjen ja mediaympäristöissä toimimisen psykologisia, sosiaalisia ja arjenhallinnallisia vaikutuksia, kuten vaikutuksia identiteetin rakentumiseen, kehonkuvaan, mielen hyvinvointiin sekä sosiaalisiin suhteisiin, ajankäyttöön ja unen määrään.
- Tietää, että omaa median käyttöä on voitava hallita. Osaa tehdä hyvinvointiaan tukevia valintoja omassa mediankäytössään.
Toteutus
-
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 38 tehtävä ”Vaikuttavat vaikuttajat” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 39 tehtävä ”Voitolla vai häviöllä” (luokka 9)
- Hyvinvointibingo – infograafi
- Hyvinvointibingopohja – sinun hyvinvointibingosi
- Mediataidot hyvinvoinnin tukena -materiaalipaketti
- Miten kuvia muokataan (ulkonäköpaineet)
- Terveysbloggaaja paljastaa IG-kuvien todellisuutta
- Kasvojen muokkaaminen
- Testaa medialukutaitosi seksistä
- Millainen median kuluttaja olet?
- Mediadialogia! – keskustelukorit
Vastuullisuus
Tavoite: oppilas osaa toimia fiksusti ja tekijänoikeuksien mukaisesti erilaisissa mediaympäristöissä.
Oppilas
- Osaa arvioida omien julkaisuiden vaikutuksia ja seurauksia.
- Tietää, että myös mediaympäristöissä tapahtuva lainvastainen toiminta, kuten plagiointi, seksuaalinen houkuttelu, identiteettivarkaus, kunnian loukkaaminen tai vakava nettikiusaaminen, täyttävät rikosten merkkejä ja että niillä on sen mukaiset seuraukset.
- Ymmärtää vastuunsa olla vaarantamatta toisten turvallisuutta, oikeuksia ja hyvinvointia omalla viestinnällään ja toiminnallaan mediaympäristöissä.
- Tiedostaa medialaitteiden ja mediankäytön hiilijalanjäljen muodostumisen sekä medialaitteiden tuotantoon liittyvät vastuullisuus- ja eettisyysnäkökulmat.
- Tuntee sekä omat että muiden tekijänoikeudet ja osaa noudattaa niitä median käyttäjänä ja tuottajana. Oppilas osaa tehdä lähdemerkinnät.
- On tietoinen joidenkin digitaalisten palveluiden maksullisuudesta ja keinoista sitouttaa käyttäjiä ja ottaa sen vastuullisesti huomioon mediaympäristöissä toimiessaan.
Toteutus
-
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 36 tehtävä ”Selkeyttä säännöistä” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon sivu 37 tehtävä ”Mediaa eettisesti ja ekologisesti” (luokka 9)
- Mediakasvatuksen verkkopakopeli
- Nettikiusaaminen ja siihen puuttuminen
- Kestävyysosaaminen
- Vastuullisen kuluttajan elektroniikkaopas
- Lähdeluettelo, viittaukset ja plagiointi – Eväitä opiskeluun
- Kopiraittilan tekijänoikeusopas
- CC-lisenssien käyttöopas
Turvallisuus
Tavoite: tiedot ja taidot ovat sillä tasolla, että toiminta mediaympäristöissä on turvallista.
Oppilas
- Tiedostaa oman digiprofiilinsa muodostumisen ja osaa kuvailla, millaista tietoa eri palvelut, kuten hakukoneet tai sosiaalinen media, keräävät ja mihin tietoa voidaan käyttää.
- Ymmärtää tietosuojan ja yksityisyydensuojan käsitteet. Oppilas osaa suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia tietojaan valikoimalla sisältöjen jakamista eri kanavilla ja tileillä.
- Osaa kuvailla, mitä on seksuaalinen häirintä ja vihapuhe digitaalisessa mediassa. Oppilas osaa kuvailla erilaisia keinoja suojautua niiltä ja tietää, kuinka tulee toimia, jos joutuu häirinnän tai vihapuheen kohteeksi. Ymmärtää median roolin osittain vääristävänä seksuaalikasvattajana.
- Tietää tahoja, joiden puoleen kääntyä kohdatessaan turvallisuuttaan uhkaavia tilanteita mediaympäristöissä. Oppilas oppii huomioimaan omia yksilöllisiä tapojaan kokea mediasisältöjä ja tekemään valintoja niidenkin sisältöjen parissa, joiden käyttämisen ikärajat mahdollistavat.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 34 tehtävä ”Digijäljillä” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 35 tehtävä ”Hölmöilyä vai rikos?” (luokka 9)
- Salasanakone – salasanan murtaminen
- Huijarit verkossa
- Näin suojaudut nettihuijaukselta – Kyberturvallisuuskeskus
- Digitaalinen jalanjälki – infograafi
- MLL Turvallisesti verkossa
- Turvallisesti netissä
- Tietoa ikärajoista -juliste
- Tietoa ikärajoista
- Testaa_medialukutaitosi – totta vai tarua
- Mikromaksut videopeleissä
- Näin analysoit tekoälyn avulla tiedostosi
- Opi ja opeta digiajan kuluttajansuojaa
- Huippula
- Hahmottele oma digitaalinen jalanjälkesi
Median tuottaminen
Minä median tuottajana
Tavoite: oppilas pystyy arvioimaan kriittisesti tuottamaansa tai jakamaansa sisältöä.
Oppilas
- Nimeää perustellen itselleen mielekkäitä tapoja tuottaa ja julkaista mediasisältöjä ja löytää kokeillen uusia tapoja.
- Osaa kuvailla rooliaan median tuottajana ja tunnistaa vahvuuksiaan sekä asioita, joissa haluaa kehittyä.
- Oivaltaa erilaisia yhteyksiä, joissa voi hyödyntää mediasisältöjen tuottamisen taitojaan.
- Arvioi, millaisissa ympäristöissä ja alustoilla omia mediasisältöjä voisi julkaista. Oppilas tiedostaa, että julkaisuja arvioidaan ja kommentoidaan monin tavoin, ja osaa kuvailla tarkoituksenmukaisia tapoja reagoida.
Toteutukseen:
- Pokuja medialukutaitoon 7-9 sivu 30 tehtävä ”Monipuolistetaan mediailmaiisua” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 31 tehtävä ”Videotutoriaali” (luokka 9)
- Mobiilipeli tekijänoikeuksista
- Oman datan jäljillä
- Vinkkejä videoblogeihin
- Oman elämänsä tubettaja
- Oman elämän dokumentointi
- Tubetus ja vloggauksen perusteet haltuun
- Wloggauksen tutoriaali – tekemisen ohjeistus vaihe vaiheelta
- Tehosto
- Näin löydät vapaasti käytettäviä kuvia
- CC-hakuportaali
- Lähdeluettelo ja Lähdeviittaukset – Eväitä opiskeluun, Oulun kaupunginkirjasto
- Digitaalinen jalanjälki – Eväitä opiskeluun, Oulun kaupunginkirjasto
Kopiraittilan PowerPoint-esitykset seuraavista aiheista:
-
- Miten käytän kuvia oikein
- Miten teen lähdeviittauksen
- Tekijän oikeudet projektitöissä
- Mitä tekijänoikeus tarkoittaa
- Animaationprojektin muistilista
- Biisin teon muistilista
- Blogin kirjoittajan muistilista
- Elokuvaprojektin muistilista
- Kuvat opetuksessa
- Lehtijutun kirjoittamisen muistilista
- Sarjakuvan tekemisen muistilista
HUOMIOITAVAA
- Huomioi mediasisällön suunnittelussa ja toteutuksessa sen tarkoituksen, kohderyhmän ja mahdollisen julkaisuyhteyden.
- Osaa valita vaikuttamiseen erilaisia ilmaisun keinoja ja mediaesityksen muotoja kohderyhmä ja julkaisualusta huomioiden.
- Osaa merkitä tarvittaessa lähteen ja tietää, mitä on plagiointi.
- Vaikuttaminen, kohderyhmän ja julkaisualustan huomiointi ovat tärkeitä.
Tiedon välittäminen
Tavoite: vastuullinen ja tarkoituksen mukainen tiedon välittäminen eri medioissa.
Oppilas
- Osaa tehdä jonkin tietoa välittävän mediasisällön, kuten reportaasin, tiedotteen, dokumentin, artikkelin tai sosiaalisen median julkaisun. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaista rakennetta, tyylilajia ja ilmaisutapaa.
- Osaa havainnollistaa tietoa median keinoin, esimerkiksi graafisesti tai animaation avulla.
- Arvioi kriittisesti omaa tiedon tuottamistaan ja esittämistään sekä ymmärtää vastuunsa tiedon välittämisessä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
- Osaa merkitä tarvittaessa lähteen ja tietää, mitä on plagiointi.
Toteuttaminen
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 28 tehtävä ”Gallupista verkkotekstiksi” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 29 tehtävä ”Visuaalinen verkkoreportaasi” (luokka 9)
- Kopiraittila
- Tie tekijänoikeuteen -pelillinen oppimateriaali
- Tietovisa
- Tekijänoikeudet – Eväitä opiskeluun, Oulun kaupunginkirjasto
Vaikuttaminen
Tavoite: tarkoituksenmukainen vaikuttaminen ja viestintä erilaisissa medioissa.
Oppilas
- Perustelee mielipiteensä ja esittää sen rakentavasti. Oppilas osaa ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin, myös eriäviin, näkemyksiin. Oppilas harjoittelee argumentointia.
- Harjaantuu tekemään ajatuksia ilmaisevan, kantaa ottavan tai vaikuttamaan pyrkivän mediasisällön, kuten blogitekstin, tai suunnittelee vastamainoksen tai sosiaalisen median kampanjan.
- Osaa valita vaikuttamiseen erilaisia ilmaisun keinoja ja mediaesityksen muotoja kohderyhmä ja julkaisualusta huomioiden.
- Reagoi mielipiteeseen laatimalla vastineen tai kommentoimalla kantaa ottavaa sisältöä tai verkkouutista.
Toteutus
Luova ilmaisu
Tavoite: monipuolisten ja luovien tapojen käyttäminen median tuottamisessa sekä viestinnässä.
Oppilas
- Laajentaa osaamistaan erilaisten mediasisältöjen tekemisessä. Oppilas tekee ohjatusti jonkin itselleen uuden mediasisällön, kuten elokuvatrailerin, podcastin, mediataidetta tai muokkaa digitaalista peliä.
- Käyttää monipuolisesti kuvaa, kirjoitettua tekstiä (tekstilajitietoisuus), liikkuvaa kuvaa, ääntä ja näiden yhdistelmiä mediasisältöjen tuottamisessa ilmaisun ja kerronnan keinoina. Oppilas kehittää persoonallista ilmaisuaan.
- Syventää osaamistaan mediavälineiden, sovellusten ja ohjelmien käytössä visuaalisia, audiovisuaalisia ja auditiivisia mediasisältöjä tehdessään.
- Hyödyntää ohjatusti ohjelmointia tai lisättyä todellisuutta mediasisältöjen tuottamisessa.
- Tekee mediasisältöjä luovasti, kokeillen ja mielikuvitusta käyttäen yhdessä toisten kanssa. Oppilas arvioi tuottamisen prosessia sekä tunnistaa vahvuuksia ja kehittämisen kohteita.
- Huomioi mediasisällön suunnittelussa ja toteutuksessa sen tarkoituksen, kohderyhmän ja mahdollisen julkaisuyhteyden.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 25 tehtävä ”Kuvien kertomaa” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 25 tehtävä ”Poriseva podcast” (luokka 9)
- Kohti elokuvaa – tehtäviä ja ohjevideoita
- Oman elämänsä tubettaja
- Oman elämän dokumentointi
- Sometiaisen videopaja
- Valograffiti
- Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun!
- Kirja: Jaakob Rissanen ja Ville Kormilainen: Tokkerin käsikirja, Otava 2022
- Kirja: Roni Back ja Ville Kormilainen: Tubettajan käsikirja, Otava 2017
- Meemien tekeminen tekoälyllä
- Musiikkia tekoälyllä
- Microsoftin kuvagenerointityökalu
- Midjourneyn Pikakurssi: Näin voit tehdä huikeita tekoälykuvia
Median tulkinta ja arviointi
Minä median käyttäjänä
Tavoite: vahvistetaan tietoista ja asianmukaista median käyttämistä.
Oppilas
- Osaa kuvailla ja perustella omia mediankäyttötottumuksiaan ja rooliaan median käyttäjänä ja kuluttajana. Tiedostaa, millainen on oma somekupla ja miten voi hallita sitä.
- Tiedostaa, miten haluaa käyttää mediaa ja edistää käyttötottumuksiaan.
- Ymmärtää monipuolisen mediankäytön myönteisiä merkityksiä ja tutustuu joihinkin itselleen uusiin mediasisältöihin.
- Kunnioittaa yksilöllisiä ja erilaisia mediankäyttötapoja.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9
- Sivu 21 tehtävä ”Toisen mediankäyttäjän kengisssä” (luokat 7–9)
- Eväitä opiskeluun – Maistiaisia tai tuhdimmat eväät tiedonhakuun tarjoaa kirjasto (evaitaopiskeluun.fi)
- https://www.mll.fi/tehtavat/digifit-treeniharjoitusohjelma-lapsille-ja-nuorille/
- https://www.mediataitokoulu.fi/tehtavapankki/hullu-hullumpi-ylaaste-oppimistehtavat/
- https://mediakasvatus.fi/materiaali/kognitiivisia-vinoumia-infograafi/
- Tutkimusmatka median representaatioihin – Mediakasvatusseura ry
- https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/mika_on_valeuutinen_somekupla_tai_trollitehdas_yle_uutisluokan_videot_ja_tehtavat_auttavat_tunnistamaan_verkon_ansat/10345241
- https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2020/04/length-of-service-agreements-1.jpg palveluehdot visuaalisesti
- Minkälainen mediankäyttäjä olet? – Mediametka ry
- Sosiaalinen media vaikuttamisen välineenä – Mediametka ry
- Näin tunnistat klikkiotsikon – lue huikea juttu ja katso upea kuva | YleX | yle.fi
- Mikä on somekupla ja miksi valeuutiset leviävät nopeasti? – YouTube
Media tietolähteenä
Tavoite: tarkoituksenmukainen median hyödyntäminen tietolähteenä.
Oppilas
- Osaa etsiä tietoa eri medialähteistä ja tarkastella tiedonhankintatapojaan kriittisesti.
- Ymmärtää algoritmien toiminnan tiedonhaussa ja tiedon välittymisessä mediassa ja osaa antaa siihen liittyviä esimerkkejä.
- Arvottaa erilaisia mediasisältöjä tietolähteinä ja pohtii perustellen niiden käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta.
- Osaa arvioida mediasisällön välittämän tiedon luotettavuutta tarkistamalla esimerkiksi tekijän ja julkaisuyhteyden, käyttämällä käänteistä kuvahakua sekä vertailemalla tietoa muihin lähteisiin ja perustietoihinsa.
- Ymmärtää, että välittyvä tieto voi olla ristiriitaista ja että asioihin voi olla monenlaisia näkökulmia. Oppilas tiedostaa kriittisen arvioinnin tarpeen.
- Osaa kuvailla joitakin vilpilliseen tietoon liittyviä turvallisuusnäkökulmia, kuten harhaanjohtavan tiedon vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen tai näkemysten polarisoitumiseen yhteiskunnassa.
- Laajentaa kokemustaan tietoa välittävistä mediasisällöistä ja tutustuu esimerkiksi dokumenttiin, artikkeliin tai sosiaalisen median tietoa välittäviin sisältöihin.
- Tuntee journalististen sisältöjen toimitusprosessin perusperiaatteet ja hahmottaa sosiaalisen median sisältöjen eroavia tuottamisen tapoja. Oppilas ymmärtää sisältöjen erilaista luonnetta tietolähteinä ja suhtautuu kriittisesti sosiaalisesti levittyvään tietoon.
- Tiedostaa, mitä ovat mis- ja disinformaatio.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 17 tehtävä ”Klikkejä kalastamassa” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 18 tehtävä ”Luotettavaa vai uskottavaa tietoa?” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 19 tehtävä ”Algoritmien ja vahvistusharjan vietävissä?” (luokka 9)
- Mediakasvatuksen verkkopakopeli
- Sosiaalinen media maailmankuvaa muokkaamassa – YouTube
- MediaWatch – kriittistä lukemista tukeva oppimispeli
- Puppuresepti – epäluotettavimpien nettisisältöjen piirteitä
- Mis- ja disinformaatio, – evaitaopiskeluun.fi, Oulun kaupunginkirjasto
- Valeuutisten tunnistaminen, Oulun kaupunginkirjasto
- Miten meihin vaikutetaan? video
- Verkkosisältöjen kriittisen arvioinnin työkalu – Mediakasvatusseura ry
- VOIKO TÄMÄ OLLA TOTTA?! – Valeuutisten jäljillä
- Tiedon luotettavuus
- Deepfake
- Nuorten netti – treenaa lähdekiritiikkiä
- Valheenpaljastaja – 8 asiaa jotka piätisi tietää misinformaatiosta
- Valheenpaljastaja – mediataitopaketti koululaisille
- Mokasiko media?
- Kuvahuijauksia
- Tehtävä käänteiseen kuvanhakuun – Evaitaopiskeluun.fi
- Kriittisen arvioinnin työkalu
- Disinformaatio ja valeuutiset mediassa
- Disinformaation strategiat
- Miten tunnistat luotettavan tiedon – Lue asiantuntijan vinkit mediatekstien seuraamiseen verkossa
- Pelkkää feikkiä
- Googlen rajaustyökalut
- Google Scholar
Median vaikutusten ymmärtäminen
Tavoite: oppilas tutustuu siihen, miten medialla vaikutetaan yhteiskunnassa, yhteisöissä ja kulttuureissa.
Oppilas
- Osaa pohtia erilaisten mediasisältöjen ja ajankohtaisten mediakulttuurin ilmiöiden vaikutuksia yksilöiden ja ryhmien ajatteluun ja toimintaan.
- Ymmärtää, että media vaikuttaa yhteiskunnassa kulttuuriin ja arvoihin välittämällä mielikuvia, stereotypioita ja ihanteita.
- Tiedostaa sosiaalisen median luonteen vaikuttamisen kanavana ja tietää sen vaikuttamisen keinoja.
- Ymmärtää eri medioiden ansaintalogiikkaa ja sen vaikutusta sisältöön. Oppilas tunnistaa kaupallisen ja julkisen mediatoimialan ja sosiaalisen median eron tässä katsannossa.
- Tietää, mitä tarkoittavat sponsorointi ja tuotesijoittelu mediasisällöissä ja tunnistaa kaupallisen yhteistyön maininnat verkkosisällöissä.
- Havainnoi ja arvioi medioiden toimintaa yhteiskunnassa seuraamalla ajankohtaisia ilmiöitä ja niiden käsittelyä medioissa.
- Tarkastelee ohjattuna mediasisältöjä ihmisoikeuksien, kuten mielipiteen- ja sananvapauden, näkökulmasta ja arvioi esimerkin avulla niiden toteutumista. Oppilas arvioi median etiikkaa valikoidun esimerkin kautta.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 13 tehtävä ”Media ja mielikuvat” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 14 tehtävä ”Lapsenoikeudet ja media” (luokat 7-9)
- Polkkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 15 tehtävä ”Kaupallisen yhteistyön kommervenkkeja” (luokka 9)
- Virtuaalinen pakopeli nettitrolleista
- Algoritmit ja niiden vaikutukset
- Tiedämme mitä haet Googlesta
- Valeuutiset ja 8 muuta tapaa johtaa harhaan – Kavi
- Tehtävävinkit opeilta opeille: Teemana kestävän tulevaisuuden mediataidot
- Tutkimusmatka tulevaisuuden mediataitoihin -materiaalipaketti
- Miten meihin vaikutetaan
- Tutkimusmatka median representaatioihin
- Infograafi: Medialukutaito
Mediasisältöjen tulkinta
Tavoite: tietoinen median käyttäminen ja tulkinta.
Oppilas
- Laajentaa mediasisältöjen tuntemustaan tutustumalla itselleen uusiin sisältöihin, esimerkiksi blogiin, podcastiin tai elektroniseen urheiluun.
- Tietää, mitä sosiaalinen media on, osaa nimetä sen palveluita, kuvailla sen toimintaperiaatteita ja sisältöjen luonnetta.
- Tuntee ja osaa käyttää erilaisiin mediasisältöihin, kuten elokuvaan, journalistisiin ja sosiaalisen median sisältöihin, liittyvää peruskäsitteistöä.
- Tuntee erityyppisiä kertovia, kuvaavia, kantaa ottavia ja ohjaavia mediasisältöjä. Oppilas osaa kuvata joitain niille ominaisia rakenteita ja ilmaisun piirteitä, kuten uutisen rakennetta tai mielipiteen argumentoivaa tyyliä.
- Soveltaa tekstilajien tuntemusta mediasisältöjen tarkastelussa ja harjaantuu esimerkiksi erottamaan sosiaalisen median käyttäjien julkaisut uutisista ja tunnistaa ohjatusti eri tekstilajien piirteitä yhdisteleviä hybriditekstejä.
- Syventää ohjatusti kuvien ja audiovisuaalisten sisältöjen tulkinnan taitojaan tutkimalla esimerkiksi elokuvien kohtauksia, musiikin käyttöä tarinan kuljettamisessa tai teknistä toteutusta.
- Vahvistaa sisällön analyyttisen tarkastelun ja tulkinnan taitojaan. Tunnistaa mediasisällöistä erilaisia kertojan ääniä ja kerrontarakenteita, luonnehtii genreä tai pohtii teemaa.
- Osaa luonnehtia, millaista kohderyhmää mediasisältö tavoittelee ja mikä on sisällöntekijän tarkoitus sekä huomioi julkaisuyhteyden.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 8 tehtävä ”Mediasanakirja” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 10 tehtävä ”Kirjasta elokuvaksi” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 11 tehtävä ”Pelimaailma analyysissa” (luokka 9)
- Verkkosisältöjen kriittisen arvioinnin työkalu
- 60 mediakasvatusvinkkiä medialukutaitojen harjoittamiseen
- Medialukudiplomi
- Missä kulkevat median rajat – video median etiikasta
- Uutistenlukutaito
- Infograafi – medianlukutaito
- Yle digitreenit – sosiaalinen media
- Elokuva-analyysibingo
- Kirja vs. elokuva-työpaja
- Tuota ja tulkitse
- Uutiset osaksi opetusta – vinkit
- Mediataitoviikon 2023 vinkit yläkouluun
- Monilukutaito
- Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
- Miten tunnistat luotettavan tiedon – vinkit mediatekstin seuraamiseen
- Eväitä opiskeluun – Tiedonhankinnan opas, Oulun kaupunginkirjaston sivusto tiedonhausta, tiedonlähteistä ja tiedon luotettavuuden arvioinnista sekä mis- ja disinformaatiosta.
- Kirjastoreitin 7. luokkien mediapajat, Oulun kaupunginkirjasto
- Kirjastoreitin 8. luokkien kirjavinkkaus, Oulun kaupunginkirjasto
Digitaalinen osaaminen
Ergonomia
Turvallisuus
Tavoitteet: kiinnitetään huomiota ruutuaikaan, oman työn jaksottamiseen, omaan vireystilaan ja työskentelyasentoon.
Hyvä osaaminen
- Osaa huomioida ergonomian osa-alueet omassa työskentelyssään.
- Tunnistaa väsymisen ja osaa tauottaa työskentelyään.
- Osaa kohdentaa työskentelyään tavoitteellisella ja kestävällä tavalla digitaalisessa ympäristössä.
- Osaa hyödyntää erilaisia helppokäyttö- ja saavutettavuustyökaluja digitaalisissa ympäristöissä.
Toteutukseen
- Break Pro –taukoliikuntasovellus
- Digitaalinen hyvinvointi -käsitteen avaaminen
- erilaiset sovellukset ja rajoittimet omissa laitteissa tai perheellä (FamilyLink, päivittäiset rajat eri sovelluksille)
- Classroomscreen ja muut luokkatyöskentelyä strukturoivat tavat
Turvallinen ja vastuullinen toiminta
Tavoite: opetellaan verkon käyttöön liittyviä riskejä.
Hyvä osaaminen
- Tuntee tekijänoikeudet. Hän noudattaa tekijänoikeuslakia ja tuntee lain rikkomisen seuraukset.
- Ymmärtää tekijänoikeuksiin liittyvää liiketoimintaa.
- Soveltaa Creative Commons -lisenssijärjestelmää tai vastaavaa. Hän tiedostaa, että on olemassa muitakin lupajärjestelmiä.
- Tuntee hakukoneiden ja tietokantojen tapaa toimia ja tuottaa tietoa.
- Ymmärtää teknologiaan liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.
- Käyttää sosiaalisen median sovelluksia ikärajojen mukaisesti ja ymmärtää vastuunsa niissä toimimisessa.
- Ymmärtää sosiaalisen median merkityksen yksilölle ja yhteiskunnallisesti.
- Tiedostaa teknologian käytön ja omien valintojen vaikutukset ympäristöön. Hän pyrkii omalla toiminnallaan edistämään kestävää tulevaisuutta.
- Pohtii ja keskustelee teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä.
- Osaa merkitä lähteet asianmukaisesti.
- Osaa suojata omaa ja muiden yksityisyyttä. Hän osaa rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä digitaalisissa palveluissa.
- Tiedostaa tietoturvariskejä ja tietää, kuinka toimia, jos tietoturvaa on loukattu.
- Ymmärtää henkilötietojen käytön periaatteet ja noudattaa tietosuojaa ja –turvaa koskevia ohjeita työskentelyssään.
- Ymmärtää EU:n tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain tarkoituksen ja keskeiset periaatteet.
- Tuntee teknisen tietoturvallisuuden perusteet ja ymmärtää haittaohjelmilta suojautumisen perusperiaatteet.
- Osaa suojata tietojaan ja tiedostojaan häviämiseltä ja tuhoutumiselta sekä osaa varmuuskopioida niitä.
- Tietää, mitä tarkoittavat selaimen välimuisti, evästeet, yksityisen selauksen tila ja sivuhistoria.
- Ymmärtää digitaalisissa palveluissa tapahtuvaa vaikuttamista ihmisen käyttäytymiseen.
- Tiedostaa, että ihmisiä profiloidaan digitaalisten palvelujen keräämän datan perusteella. Hän tiedostaa, että tätä dataa voidaan käyttää eri tarkoituksiin.
- Ymmärtää oikeutensa hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin hänestä kerättyä dataa. Hän tietää, mikä merkitys on omalla aktiivisella toiminnalla datanhallinnassa.
- Tietää, kuinka toimia digitaalisessa ympäristössä tapahtuvissa riski- ja ongelmatilanteissa.
- Osaa käsitellä ajankohtaisia teknologian turvalliseen käyttöön liittyviä ilmiöitä.
- Osaa käyttää mahdollisesti käytössä olevaa salasanaohjelmistoa.
- Osaa hallinnoida tiedostojen käyttöoikeuksia.
- Ymmärtää digitaalisten sisältöjen vaikutuksia vireyteen, uneen ja aivotoimintaan. Hän valitsee hyvinvointia edistäviä sisältöjä.
- Ymmärtää digitaalisessa palveluissa tapahtuvan vaikuttamisen kaupallisia ja poliittisia motiiveja.
- Ymmärtää, että lisääntyvä data yhdessä kehittyvän teknologian kanssa mahdollistaa uusia innovaatioita ja liiketoimintamahdollisuuksia.
- Tiedostaa esineiden internetiin (IoT) liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä.
Toteutukseen
- Ylen aamu-tv: Identiteettivarkaudet yleistyvät | Yle Areena
- K2, J7: Internet haluaa tietää susta kaiken – Miksi sen pitäisi kiinnostaa? | Team Whack – kaikki on hakkeroitavissa | Yle Areena
- Mediakasvatusta ammattilaisille
- Oman tiedoston tallentaminen ja suojaaminen (esim. Word PDF:ksi)
- Yle Areena: Team Whack
- Tietoturvakoulutus seiskaluokkalaisille
Yhteisöllisyys
Tavoitteet: oppilas hyödyntää edistyneesti tieto- ja viestintäteknistä ympäristöä osana yhteistyötä ja yhteisöllistä oppimista.
Hyvä osaaminen
- Hyödyntää monipuolisesti vuorovaikutteisia digitaalisia palveluja.
- Ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa oppimisessa.
- Toimii yhteisöllisyyttä rakentaen käyttäessään sosiaalista mediaa.
- Ymmärtää sosiaalisen median toimintaperiaatteita.
- Käyttää sähköpostia ja muita viestinnän välineitä tilanteen edellyttämällä tavalla.
- Osaa ratkoa digitaalisissa palveluissa mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
- Osaa olla vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.
- Kunnioittaa ja arvostaa moninaisuutta kaikissa digitaalisissa ympäristöissä.
- Osallistuu aktiivisesti ja rakentavalla tavalla työskentelyyn koulun käytössä olevissa yhteisöllisissä digitaalisissa palveluissa.
- Ymmärtää digitaalisten ympäristöjen merkityksen yhteiskunnallisessa toiminnassa.
- Tarkastelee ja arvioi mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän löytää oikean digitaalisen foorumin viedäkseen itselleen tärkeitä asioita eteenpäin.
- Osaa toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.
- Auttaa toisia ongelmatilanteissa.
- Osallistuu koulun toimintaan ja kehittämiseen koulun digitaalisia palveluja hyödyntäen.
- Osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun digitaalisissa palveluissa.
Toteutukseen
- Teams, OneDrive, OneNote, Word, PowerPoint, Forms, Qridi
- Oppimisympäristöissä toimiminen ja rakentava keskustelu
- Yhteisöllisen tiedon rakentamisen alustat (Padlet, Jamboard…)
- Nettietiketti
- Sosiaalisen median palvelut
Tiedonhallinta
tiedonhallinta
Tavoitteet: opetellaan itsenäisesti hyödyntämään tiedonhaun ja -hankinnan perustaitoja sekä omien tuotosten tekemistä löydetyn tiedon avulla.
Hyvä osaaminen
- Osaa vaihtaa hakukoneen asetuksia tarkoituksenmukaisesti. Hän osaa tehdä käänteisiä kuvahakuja.
- Osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa.
- Hyödyntää erilaisia lähteitä tiedon tuottamisessa.
- Ymmärtää, että useiden lähteiden ja tarkastelutapojen myötä tulkinnat voivat muuttua.
- Osaa hankkia, käsitellä ja esittää tutkimukseen perustuvaa tietoa.
- Osaa tehdä käsitekartan tai muunlaisen infografiikan.
- Osaa jäsennellä suuria tietoaineistoja ja osaa selostaa niitä.
- Osaa tehdä havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
- Käyttää laitteen helppokäyttötoimintoja tiedonhallinnassa.
- Tuntee erilaisia tapoja esittää ja visualisoida tietoa. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisia tiedon esittämisen tapoja ja välineitä.
Toteutukseen
- Eväitä opiskeluun – Tiedonhankinnan opas, Oulun kaupunginkirjaston sivusto tiedonhausta, tiedonlähteistä ja tiedon luotettavuuden arvioinnista sekä mis- ja disinformaatiosta.
Tuottaminen
Tuottaminen
Tavoite: käytetään itsenäisesti erilaisia digitaalisen tuottamisen välineitä.
Hyvä osaaminen
- Osaa suunnitella loogisen kansio- ja tiedostorakenteen. Hän hallitsee tarvitsemiensa sisältöjen sijainnit.
- Osaa sommitella tekstejä, kuvia ja taulukoita.
- Osaa käyttää tekstissä tyylejä. Hän löytää tarvitsemansa erikoismerkit.
- Osaa tehdä viittaukset ja lähdeluettelon automaattisella viitetyökalulla.
- Käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
- Käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti.
- Osaa käyttää soluviittauksia, laskulausekkeita ja yleisimpiä funktioita taulukkolaskentaohjelmassa.
- Osaa tehdä tarkoituksenmukaisen diagrammin tilastollisesta datasta taulukkolaskentaohjelmalla.
- Osaa laatia laajoja, jäsenneltyjä esityksiä esitysgrafiikkaohjelmalla.
- Osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
Toteutukseen
- Esitysgrafiikkaohjelmat (PP, Slides jne.)
- 3D-mallintaminen Tinkercadin avulla
- Ismo Kiesiläisen mediakasvatussivusto: Kamerakynän pedagogiikka (mystinenportaali.com)
- SketchUp
- Minecraft Education Edition (Tinkercad-sopivuus)
- QR-koodin tekeminen ja jakaminen, URLY-lyhenteet
- Kielenoppimisen sovellukset, esimerkiksi äänen digitaalinen tallentaminen (Quizlet, Puppet Pals, Qridin äänittäminen)
Musiikki- ja äänituotanto
- GIMP GIMP-ohjeet – Joutsi.com
- Wordin kuvankäsittely + muut M365-työkalut
- Publisher
- Erilaisten esitysten muokkaaminen (PP, videot, posterit)
- iMovie
- GarageBand
- Elokuvatyökalu
- Snapseed ja muut kuvankäsittelyn sovellukset
Toiminta eri ympäristöissä
Tekniset perustaidot
Tavoitteet: hyödynnetään itsenäisesti erilaisia tietoteknisiä ympäristöjä eri tavoin oppimisen tukena.
Hyvä osaaminen
- Käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
- Osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
- Käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
- Osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
- Arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisissa palveluissa olevan ominaisuuden avulla.
Toteutukseen
- Esimerkiksi M365 ja Google Classroom
- Opentunti
- Pelilliset oppimisympäristöt (ViLLE, Bingel, Seppo, Thinglink, Minecraft Education Edition jne.)
- Qridi
Tekniset perustaidot
Tavoitteet: opetellaan tietoteknisen ympäristön, ohjelmistojen ja laitteiden edistyneempää käyttöä, niiden käyttämistä itsenäisen oppimisen apuvälineinä sekä tietoteknisten ongelmatilanteiden ratkaisemista itsenäisesti.
Hyvä osaaminen
- Käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
- Käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
- Hallitsee teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
- Tuottaa ja käsittelee sujuvaa tekstiä käytössään olevalla laitteella.
Toteutukseen
- M365 / Google-ympäristön sovellukset laajasti käytössä:
- pilvipalvelun idea ja rakenne
- Word / Docs
- Excel / Sheets
- PP / Slides
- OneDrive / Drive
- Teams / Meet, Classroom
- sähköposti
- tietokoneen rakenne ja toiminta
- resurssienhallinta
- yhteiskäyttölaitteiden tai omien laitteiden käyttäminen esim. tallentaminen
- pelilliset oppimisympäristöt: ViLLE, Bingel jne.
- GeoGebra
- NäppisTaituri
- eri oppiaineiden tietokannat
- karttapalvelut
- Wilman käyttäminen
- oppimateriaalien sovellukset (Arttu, Otso, Celia jne.)
- Digitreenien peruskurssi – taitoja uteliaille | Digitreenit | yle.fi
- Matleenan blogi: Koulutusdiat ja ohjeet (matleenalaakso.fi)
Luova työskentely
Tavoite: opetellaan hyödyntämään digitaalisia ympäristöjä itsenäisesti oman tuottamisen ja ilmaisun välineinä.
Hyvä osaaminen
- Käyttää teknologiaa monipuolisesti tutkimisen välineenä.
- Osaa suunnitella koeasetelmia digitaalisia palveluja hyödyntäen.
- Osaa valita itseä kiinnostavan rajatun tutkimusaiheen ja tehdä tutkimuksen.
- Osaa käsitellä kerättyä tietoa digitaalisessa palvelussa itsenäisesti ja yhdessä.
- Ymmärtää tutkimuksen roolin uuden tiedon synnyssä.
- Tiedostaa tekoälyn kehittymiseen liittyviä ilmiöitä.
- Tuo aktiivisesti esiin omaa ajatteluaan, osaamistaan ja omia kiinnostuksen kohteitaan digitaalisuutta hyödyntäen.
- Ilmaisee rohkeasti ja yksilöllisellä tavalla ajatuksiaan yhteisöllisessä digitaalisessa palvelussa.
- Osaa valita tarkoitukseen sopivan digitaalisen palvelun, joka tukee parhaiten yksilöllistä ilmaisua.
Toteutukseen
- Esimerkiksi kotisivujen teko WordPressillä
- Vektoripiirtämisen perusasiat ja muokkaaminen (VCarve, Silhouette jne.)
- Book Creator
- iMovie tai muut videotyökalut
Ohjelmointiosaaminen
Ohjelmoinnillinen ajattelu
Tavoitteet: Luokitellaan, vertaillaan ja jäsennetään tietoa tekstipohjaista ohjelmointia hyödyntäen. Tutustutaan tekoälyn periaatteisiin ja sen käyttöön ympäröivässä maailmassa. Opetellaan etsimään erilaisia tapoja ratkaista arjen ongelmia, kuvaamaan ratkaisuja havainnollisesti ohjelmoinnillisten käsitteiden ja perusrakenteiden avulla ja arvioimaan ratkaisua. Opetellaan soveltamaan aiemmin opittuja ohjelmointitaitoja omissa ohjelmointitehtävissä tekstipohjaisen ohjelmointikielen komentoja ja periaatteita hyödyntäen.
Hyvä osaaminen
- Oppilas osaa käsitellä erilaisia informaation muotoja, käyttää sen käsittelyssä erilaisia merkintätapoja ja toteuttaa informaation kanssa loogisia operaatioita.
- Oppilas hyödyntää algoritmista ajattelua eri oppiaineisiin ja projekteihin liittyvässä tutkimisessa sekä tiedon tuottamisessa ja esittämisessä.
- Oppilas osaa analysoida ongelmia ja arvioida niiden mahdollisia ratkaisuja erilaisten kriteerien perusteella sekä visualisoi ongelmia ja ratkaisuja yleistysten ja kaavioiden avulla.
- Oppilas tietää, miten erilaiset ohjelmointirakenteet, kuten peräkkäiset, toistuvat ja ehdolliset toiminnot sekä muuttujat, toimivat sekä osaa suunnitella ohjelman niitä käyttäen
- Oppilas osaa tulkita tekstipohjaista ohjelmointikieltä ja tunnistaa erilaisia rakenteita sillä tehdystä ohjelmakoodista.
Toteutukseen
- Yleistetään ilmiöitä kaavoilla
- Oppilaat teköälysovelluksina
- Python ohjelmointikielellä alkuun
- Piirretään ohjelmoimalla
- Kyselylomakkeen luominen oppitunneilla
- Excell-taulukkolaskennalla tietojen analysointi erilaisten ehtojen perusteella.
Sovelluksilla toteutettavat
Laitteilla toteutettavat
- Lego Spike Prime Python -ohjelmointiohjeet:
- Opettajan ohjeet: https://education.lego.com/fi-fi/lessons/prime-invention-squad/
Kilpailut
- Ohjelmoinnillisen ajattelun MAJAVA-kilpailu
– Järjestetään vuosittain syksyllä, mutta vanhoja tehtäviä voi tehdä milloin vain.
– Ikäryhmät: Mini on luokille 2-3, Benjamin on luokille 4-5, Cadet on luokille 6-7,
Junior on luokille 8-9 ja Senior on lukiolaisille ja ammattikoululaisille.
– Tehtävät vaihtuvat vuosittain, joten voi teettää joka vuosiluokalla. - https://www.innokas.fi/turnaus/
Ohjelmoidut ympäristöt
Tavoitteet: Ymmärtää, että kerätyt tiedot tallentuvat ja osaa antaa ainakin yhden esimerkin, mihin tarkoitukseen hänestä kerättyä tietoa voidaan käyttää.
Pohtia ohjelmoidun teknologian terveydellisiä, sosiaalisia, poliittisia, taiteellisia ja käytännöllisiä mahdollisuuksia sekä riskejä ja eettisiä näkökulmia.
Hyvä osaaminen
- Oppilas tuntee ohjelmoituja elementtejä ympäröivässä yhteiskunnassa, kuten algoritmi, automaatio, robotiikka ja tekoäly. Oppilas ymmärtää niiden toimintalogiikkaa ja sovelluksia elämän eri osa-alueilla.
- Oppilas ymmärtää, että kerätyt tiedot tallentuvat ja osaa antaa ainakin yhden esimerkin, mihin tarkoitukseen hänestä kerättyä tietoa voidaan käyttää.
- Oppilas pohtii ohjelmoidun teknologian terveydellisiä, sosiaalisia, poliittisia, taiteellisia ja käytännöllisiä mahdollisuuksia sekä riskejä ja eettisiä näkökulmia.
Toteutukseen
- Mitä ohjelmoituja laitteita löydät koulusta, kotoa, liikenteestä?
- Haetaan tietoa ja opitaan hakemaan
- Kaikelle on syy
- Kone vastaan ihminen
- Sulautetut järjestelmät
- Robotiikan kolme sääntöä
- Tarvitaanko näitä tietoja oikeasti?
Tutkiva työskentely ja tuottaminen
Tutkiva työskentely
Tavoitteet: Opetetaan nuoria ideoimaan, kuvailemaan, kuuntelemaan toisia ja kokeilemaan ratkaisuja ohjelmointiharjoituksissa. Opetellaan rakentamaan erilaisia mallinnuksia ja prototyyppejä ohjelmointia hyödyntäen askarrellen erilaisista rakennussarjoista tai sovelluksilla. Pythonin tekstipohjaiseen ohjelmointiin tutustuminen.
Hyvä osaaminen
- Oppilas ymmärtää erilaisia ryhmärooleja ja yhteistyön tapoja sekä työskentelee vastavuoroisesti ja aktiivisesti osallistuen ohjelmointiprojekteissa.
- Oppilas osaa jakaa omia ohjelmoituja tuotoksiaan muiden käytettäväksi sekä osaa hyödyntää muiden tekemiä tuotoksia vastuullisesti.
- Oppilas osaa suunnittella ja toteuttaa yhteistyössä muiden kanssa ratkaisun, jossa käytetään jotakin sensoreita hyödyntävää ratkaisua sekä robotiikkaa tai automatisaatiota.
- Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pelin, simulaation tai sovelluksen, joka ratkaisee jonkin kouluun tai oppilaan omaan elämään liittyvän ongelman.
- Oppilas tuntee eri oppiaineisiin liittyviä teknologisia sovelluksia ja osaa selittää niiden toimintaperiaatteita.
- Oppilas osaa hyödyntää ohjelmointiin liittyviä työskentelytapoja kaikissa oppiaineissa.
- Oppilas osaa ohjelmoida ohjelmia eri ympäristöissä sekä tuntee perusasiat yhdestä tekstipohjaisesta ohjelmointikielestä.
Toteutukseen
- Rakennetaan reaktiopeli
- Automatisoidaan minecraftissa
- Tehdään tietovisa
- Tutkitaan ja tuotetaan musiikkikappaleita
- Herätetään maalaukset eloon
- https://arcade.makecode.com/ –> Yksinkertaisen pelin tekeminen: Valitse Chase the pizza -tutoriaalioppiminen.
- Yksittäisiä musiikin tekemisen elementtejä (luuppeja ym.) ja niiden yhdistelmiä opetetaan suomeksi loogisesti etenevällä tavalla: https://learningmusic.ableton.com/fi/
- https://tie.koodariksi.fi/alkeet/
- https://makecode.microbit.org/ tutoriaalit python-kielellä
- STEAM: Microbit MakeCode: hyödyttömän tai hyödyllisen robotin valmistaminen.