Tavoite: oppilas kykenee tarkoituksenmukaiseen median käyttöön, viestintään ja yhteistyöhön verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Oppilas
- Tekee yhteistyötä toisten kanssa verkkovälitteisissä vuorovaikutustilanteissa ja pystyy osaltaan vaikuttamaan myönteiseen viestintäilmapiiriin mediaympäristöissä. Ymmärtää dialogisuuden eli kuuntelemisen ja keskustelemisen merkityksen viestimisessä.
- Tunnistaa ei-rakentavia viestintäilmiöitä sosiaalisessa mediassa, kuten trolli, provo ja fleimi, ja tietää, kuinka reagoida ja toimia näihin ilmiöihin törmätessään.
- Osaa viestiä mediaympäristöissä tilanteen mukaisesti, esimerkiksi käyttämällä yleiskielisyyttä tai puhekielisyyttä tarkoituksenmukaisesti.
- Pyrkii vahvistamaan omaa myönteistä viestijäkuvaansa. Osaa kertoa tavoitteistaan viestijänä ja kuvata keinoja niiden saavuttamiseksi.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 41 tehtävä ”Välitä” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 42 tehtävä ”Arjen viestintää” (luokka 9)
- Roolibingo – erilaisia rooleja somessa
- Miten toimit sosiaalisessa mediassa – itsearviointilomake
- Kognitiivisia vinoumia – infograafi
Nostot
- Ymmärtää tietosuojan ja yksityisyydensuojan käsitteet. Oppilas osaa suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia tietojaan valikoimalla sisältöjen jakamista eri kanavilla ja tileillä.