Tavoitteet: Opetetaan nuoria ideoimaan, kuvailemaan, kuuntelemaan toisia ja kokeilemaan ratkaisuja ohjelmointiharjoituksissa. Opetellaan rakentamaan erilaisia mallinnuksia ja prototyyppejä ohjelmointia hyödyntäen askarrellen erilaisista rakennussarjoista tai sovelluksilla. Pythonin tekstipohjaiseen ohjelmointiin tutustuminen.
Hyvä osaaminen
- Oppilas ymmärtää erilaisia ryhmärooleja ja yhteistyön tapoja sekä työskentelee vastavuoroisesti ja aktiivisesti osallistuen ohjelmointiprojekteissa.
- Oppilas osaa jakaa omia ohjelmoituja tuotoksiaan muiden käytettäväksi sekä osaa hyödyntää muiden tekemiä tuotoksia vastuullisesti.
- Oppilas osaa suunnittella ja toteuttaa yhteistyössä muiden kanssa ratkaisun, jossa käytetään jotakin sensoreita hyödyntävää ratkaisua sekä robotiikkaa tai automatisaatiota.
- Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pelin, simulaation tai sovelluksen, joka ratkaisee jonkin kouluun tai oppilaan omaan elämään liittyvän ongelman.
- Oppilas tuntee eri oppiaineisiin liittyviä teknologisia sovelluksia ja osaa selittää niiden toimintaperiaatteita.
- Oppilas osaa hyödyntää ohjelmointiin liittyviä työskentelytapoja kaikissa oppiaineissa.
- Oppilas osaa ohjelmoida ohjelmia eri ympäristöissä sekä tuntee perusasiat yhdestä tekstipohjaisesta ohjelmointikielestä.
Toteutukseen
- Rakennetaan reaktiopeli
- Automatisoidaan minecraftissa
- Tehdään tietovisa
- Tutkitaan ja tuotetaan musiikkikappaleita
- Herätetään maalaukset eloon
- https://arcade.makecode.com/ –> Yksinkertaisen pelin tekeminen: Valitse Chase the pizza -tutoriaalioppiminen.
- Yksittäisiä musiikin tekemisen elementtejä (luuppeja ym.) ja niiden yhdistelmiä opetetaan suomeksi loogisesti etenevällä tavalla: https://learningmusic.ableton.com/fi/
- https://tie.koodariksi.fi/alkeet/
- https://makecode.microbit.org/ tutoriaalit python-kielellä
- STEAM: Microbit MakeCode: hyödyttömän tai hyödyllisen robotin valmistaminen.