Tavoite: tiedot ja taidot ovat sillä tasolla, että toiminta mediaympäristöissä on turvallista.
Oppilas
- Tiedostaa oman digiprofiilinsa muodostumisen ja osaa kuvailla, millaista tietoa eri palvelut, kuten hakukoneet tai sosiaalinen media, keräävät ja mihin tietoa voidaan käyttää.
- Ymmärtää tietosuojan ja yksityisyydensuojan käsitteet. Oppilas osaa suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia tietojaan valikoimalla sisältöjen jakamista eri kanavilla ja tileillä.
- Osaa kuvailla, mitä on seksuaalinen häirintä ja vihapuhe digitaalisessa mediassa. Oppilas osaa kuvailla erilaisia keinoja suojautua niiltä ja tietää, kuinka tulee toimia, jos joutuu häirinnän tai vihapuheen kohteeksi. Ymmärtää median roolin osittain vääristävänä seksuaalikasvattajana.
- Tietää tahoja, joiden puoleen kääntyä kohdatessaan turvallisuuttaan uhkaavia tilanteita mediaympäristöissä. Oppilas oppii huomioimaan omia yksilöllisiä tapojaan kokea mediasisältöjä ja tekemään valintoja niidenkin sisältöjen parissa, joiden käyttämisen ikärajat mahdollistavat.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 34 tehtävä ”Digijäljillä” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 35 tehtävä ”Hölmöilyä vai rikos?” (luokka 9)
- Salasanakone – salasanan murtaminen
- Huijarit verkossa
- Näin suojaudut nettihuijaukselta – Kyberturvallisuuskeskus
- Digitaalinen jalanjälki – infograafi
- MLL Turvallisesti verkossa
- Turvallisesti netissä
- Tietoa ikärajoista -juliste
- Tietoa ikärajoista
- Testaa_medialukutaitosi – totta vai tarua
- Mikromaksut videopeleissä
- Näin analysoit tekoälyn avulla tiedostosi
- Opi ja opeta digiajan kuluttajansuojaa
- Huippula
- Hahmottele oma digitaalinen jalanjälkesi