Digitaalinen osaaminen

Toiminta eri ympäristöissä

EnglantiBiologia

Tavoitteet: hyödynnetään itsenäisesti erilaisia tietoteknisiä ympäristöjä eri tavoin oppimisen tukena. 

Hyvä osaaminen

  • Käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
  • Osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
  • Käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
  • Osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
  • Arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisissa palveluissa olevan ominaisuuden avulla.

Toteutukseen

  • Esimerkiksi M365 ja Google Classroom
  • Opentunti
  • Pelilliset oppimisympäristöt (ViLLE, Bingel, Seppo, Thinglink, Minecraft Education Edition jne.)
  • Qridi

Oppiaineet minkä yhteydessä voi harjoitella:

Biologia:

  • Opetussuunnitelman tavoite: T7 ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämistä; Oppilas dokumentoi digitaalisesti maasto- ja laborointitutkimuksia.
  • Vinkkejä oppitunnille: Word, powerpoint, thinglink

 

  • Opetussuunnitelman tavoite: T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa; Oppilas käyttää digitaalisia lajioppaita ja verkkopalveluita.
  • Vinkkejä oppitunnille: esim. lajiopas iNaturalist ja verkkopalvelut esim. jarviwiki.fi, Käänteinen kuvanhaku/google lens.

Englanti:

  • Opetussuunnitelman tavoite: T5 kehittää oppilaan itsenäisyyttä soveltaa luovasti kielitaitoaan sekä jatkuvan kieltenopiskelun valmiuksia; Harjoitellaan digitaalisten käännöstyökalujen käyttöä.