Tavoite: oppilas pystyy arvioimaan kriittisesti tuottamaansa tai jakamaansa sisältöä.
Oppilas
- Nimeää perustellen itselleen mielekkäitä tapoja tuottaa ja julkaista mediasisältöjä ja löytää kokeillen uusia tapoja.
- Osaa kuvailla rooliaan median tuottajana ja tunnistaa vahvuuksiaan sekä asioita, joissa haluaa kehittyä.
- Oivaltaa erilaisia yhteyksiä, joissa voi hyödyntää mediasisältöjen tuottamisen taitojaan.
- Arvioi, millaisissa ympäristöissä ja alustoilla omia mediasisältöjä voisi julkaista. Oppilas tiedostaa, että julkaisuja arvioidaan ja kommentoidaan monin tavoin, ja osaa kuvailla tarkoituksenmukaisia tapoja reagoida.
Toteutukseen:
- Pokuja medialukutaitoon 7-9 sivu 30 tehtävä ”Monipuolistetaan mediailmaiisua” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 31 tehtävä ”Videotutoriaali” (luokka 9)
- Mobiilipeli tekijänoikeuksista
- Oman datan jäljillä
- Vinkkejä videoblogeihin
- Oman elämänsä tubettaja
- Oman elämän dokumentointi
- Tubetus ja vloggauksen perusteet haltuun
- Wloggauksen tutoriaali – tekemisen ohjeistus vaihe vaiheelta
- Tehosto
- Näin löydät vapaasti käytettäviä kuvia
- CC-hakuportaali
- Lähdeluettelo ja Lähdeviittaukset – Eväitä opiskeluun, Oulun kaupunginkirjasto
- Digitaalinen jalanjälki – Eväitä opiskeluun, Oulun kaupunginkirjasto
Kopiraittilan PowerPoint-esitykset seuraavista aiheista:
-
- Miten käytän kuvia oikein
- Miten teen lähdeviittauksen
- Tekijän oikeudet projektitöissä
- Mitä tekijänoikeus tarkoittaa
- Animaationprojektin muistilista
- Biisin teon muistilista
- Blogin kirjoittajan muistilista
- Elokuvaprojektin muistilista
- Kuvat opetuksessa
- Lehtijutun kirjoittamisen muistilista
- Sarjakuvan tekemisen muistilista
HUOMIOITAVAA
- Huomioi mediasisällön suunnittelussa ja toteutuksessa sen tarkoituksen, kohderyhmän ja mahdollisen julkaisuyhteyden.
- Osaa valita vaikuttamiseen erilaisia ilmaisun keinoja ja mediaesityksen muotoja kohderyhmä ja julkaisualusta huomioiden.
- Osaa merkitä tarvittaessa lähteen ja tietää, mitä on plagiointi.
- Vaikuttaminen, kohderyhmän ja julkaisualustan huomiointi ovat tärkeitä.