Tavoite: vahvistetaan tietoista ja asianmukaista median käyttämistä.
Oppilas
- Osaa kuvailla ja perustella omia mediankäyttötottumuksiaan ja rooliaan median käyttäjänä ja kuluttajana. Tiedostaa, millainen on oma somekupla ja miten voi hallita sitä.
- Tiedostaa, miten haluaa käyttää mediaa ja edistää käyttötottumuksiaan.
- Ymmärtää monipuolisen mediankäytön myönteisiä merkityksiä ja tutustuu joihinkin itselleen uusiin mediasisältöihin.
- Kunnioittaa yksilöllisiä ja erilaisia mediankäyttötapoja.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9
- Sivu 21 tehtävä ”Toisen mediankäyttäjän kengisssä” (luokat 7–9)
- Eväitä opiskeluun – Maistiaisia tai tuhdimmat eväät tiedonhakuun tarjoaa kirjasto (evaitaopiskeluun.fi)
- https://www.mll.fi/tehtavat/digifit-treeniharjoitusohjelma-lapsille-ja-nuorille/
- https://www.mediataitokoulu.fi/tehtavapankki/hullu-hullumpi-ylaaste-oppimistehtavat/
- https://mediakasvatus.fi/materiaali/kognitiivisia-vinoumia-infograafi/
- Tutkimusmatka median representaatioihin – Mediakasvatusseura ry
- https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/mika_on_valeuutinen_somekupla_tai_trollitehdas_yle_uutisluokan_videot_ja_tehtavat_auttavat_tunnistamaan_verkon_ansat/10345241
- https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2020/04/length-of-service-agreements-1.jpg palveluehdot visuaalisesti
- Minkälainen mediankäyttäjä olet? – Mediametka ry
- Sosiaalinen media vaikuttamisen välineenä – Mediametka ry
- Näin tunnistat klikkiotsikon – lue huikea juttu ja katso upea kuva | YleX | yle.fi
- Mikä on somekupla ja miksi valeuutiset leviävät nopeasti? – YouTube