Tavoite: oppilas tutustuu siihen, miten medialla vaikutetaan yhteiskunnassa, yhteisöissä ja kulttuureissa.
Oppilas
- Osaa pohtia erilaisten mediasisältöjen ja ajankohtaisten mediakulttuurin ilmiöiden vaikutuksia yksilöiden ja ryhmien ajatteluun ja toimintaan.
- Ymmärtää, että media vaikuttaa yhteiskunnassa kulttuuriin ja arvoihin välittämällä mielikuvia, stereotypioita ja ihanteita.
- Tiedostaa sosiaalisen median luonteen vaikuttamisen kanavana ja tietää sen vaikuttamisen keinoja.
- Ymmärtää eri medioiden ansaintalogiikkaa ja sen vaikutusta sisältöön. Oppilas tunnistaa kaupallisen ja julkisen mediatoimialan ja sosiaalisen median eron tässä katsannossa.
- Tietää, mitä tarkoittavat sponsorointi ja tuotesijoittelu mediasisällöissä ja tunnistaa kaupallisen yhteistyön maininnat verkkosisällöissä.
- Havainnoi ja arvioi medioiden toimintaa yhteiskunnassa seuraamalla ajankohtaisia ilmiöitä ja niiden käsittelyä medioissa.
- Tarkastelee ohjattuna mediasisältöjä ihmisoikeuksien, kuten mielipiteen- ja sananvapauden, näkökulmasta ja arvioi esimerkin avulla niiden toteutumista. Oppilas arvioi median etiikkaa valikoidun esimerkin kautta.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 13 tehtävä ”Media ja mielikuvat” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 14 tehtävä ”Lapsenoikeudet ja media” (luokat 7-9)
- Polkkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 15 tehtävä ”Kaupallisen yhteistyön kommervenkkeja” (luokka 9)
- Virtuaalinen pakopeli nettitrolleista
- Algoritmit ja niiden vaikutukset
- Tiedämme mitä haet Googlesta
- Valeuutiset ja 8 muuta tapaa johtaa harhaan – Kavi
- Tehtävävinkit opeilta opeille: Teemana kestävän tulevaisuuden mediataidot
- Tutkimusmatka tulevaisuuden mediataitoihin -materiaalipaketti
- Miten meihin vaikutetaan
- Tutkimusmatka median representaatioihin
- Infograafi: Medialukutaito