Tavoite: tarkoituksenmukainen median hyödyntäminen tietolähteenä.
Oppilas
- Osaa etsiä tietoa eri medialähteistä ja tarkastella tiedonhankintatapojaan kriittisesti.
- Ymmärtää algoritmien toiminnan tiedonhaussa ja tiedon välittymisessä mediassa ja osaa antaa siihen liittyviä esimerkkejä.
- Arvottaa erilaisia mediasisältöjä tietolähteinä ja pohtii perustellen niiden käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta.
- Osaa arvioida mediasisällön välittämän tiedon luotettavuutta tarkistamalla esimerkiksi tekijän ja julkaisuyhteyden, käyttämällä käänteistä kuvahakua sekä vertailemalla tietoa muihin lähteisiin ja perustietoihinsa.
- Ymmärtää, että välittyvä tieto voi olla ristiriitaista ja että asioihin voi olla monenlaisia näkökulmia. Oppilas tiedostaa kriittisen arvioinnin tarpeen.
- Osaa kuvailla joitakin vilpilliseen tietoon liittyviä turvallisuusnäkökulmia, kuten harhaanjohtavan tiedon vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen tai näkemysten polarisoitumiseen yhteiskunnassa.
- Laajentaa kokemustaan tietoa välittävistä mediasisällöistä ja tutustuu esimerkiksi dokumenttiin, artikkeliin tai sosiaalisen median tietoa välittäviin sisältöihin.
- Tuntee journalististen sisältöjen toimitusprosessin perusperiaatteet ja hahmottaa sosiaalisen median sisältöjen eroavia tuottamisen tapoja. Oppilas ymmärtää sisältöjen erilaista luonnetta tietolähteinä ja suhtautuu kriittisesti sosiaalisesti levittyvään tietoon.
- Tiedostaa, mitä ovat mis- ja disinformaatio.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 17 tehtävä ”Klikkejä kalastamassa” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 18 tehtävä ”Luotettavaa vai uskottavaa tietoa?” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 19 tehtävä ”Algoritmien ja vahvistusharjan vietävissä?” (luokka 9)
- Mediakasvatuksen verkkopakopeli
- Sosiaalinen media maailmankuvaa muokkaamassa – YouTube
- MediaWatch – kriittistä lukemista tukeva oppimispeli
- Puppuresepti – epäluotettavimpien nettisisältöjen piirteitä
- Mis- ja disinformaatio – evaitaopiskeluun.fi
- Miten meihin vaikutetaan? video
- Verkkosisältöjen kriittisen arvioinnin työkalu – Mediakasvatusseura ry
- VOIKO TÄMÄ OLLA TOTTA?! – Valeuutisten jäljillä
- Valeuutisten tunnistaminen
- Tiedon luotettavuus
- Deepfake
- Nuorten netti – treenaa lähdekiritiikkiä
- Valheenpaljastaja – 8 asiaa jotka piätisi tietää misinformaatiosta
- Valheenpaljastaja – mediataitopaketti koululaisille
- Mokasiko media?
- Kuvahuijauksia
- Tehtävä käänteiseen kuvanhakuun – Evaitaopiskeluun.fi
- Kriittisen arvioinnin työkalu
- Disinformaatio ja valeuutiset mediassa
- Disinformaation strategiat
- Miten tunnistat luotettavan tiedon – Lue asiantuntijan vinkit mediatekstien seuraamiseen verkossa
- Pelkkää feikkiä
- Googlen rajaustyökalut
- Google Scholar