Tavoite: monipuolisten ja luovien tapojen käyttäminen median tuottamisessa sekä viestinnässä.
Oppilas
- Laajentaa osaamistaan erilaisten mediasisältöjen tekemisessä. Oppilas tekee ohjatusti jonkin itselleen uuden mediasisällön, kuten elokuvatrailerin, podcastin, mediataidetta tai muokkaa digitaalista peliä.
- Käyttää monipuolisesti kuvaa, kirjoitettua tekstiä (tekstilajitietoisuus), liikkuvaa kuvaa, ääntä ja näiden yhdistelmiä mediasisältöjen tuottamisessa ilmaisun ja kerronnan keinoina. Oppilas kehittää persoonallista ilmaisuaan.
- Syventää osaamistaan mediavälineiden, sovellusten ja ohjelmien käytössä visuaalisia, audiovisuaalisia ja auditiivisia mediasisältöjä tehdessään.
- Hyödyntää ohjatusti ohjelmointia tai lisättyä todellisuutta mediasisältöjen tuottamisessa.
- Tekee mediasisältöjä luovasti, kokeillen ja mielikuvitusta käyttäen yhdessä toisten kanssa. Oppilas arvioi tuottamisen prosessia sekä tunnistaa vahvuuksia ja kehittämisen kohteita.
- Huomioi mediasisällön suunnittelussa ja toteutuksessa sen tarkoituksen, kohderyhmän ja mahdollisen julkaisuyhteyden.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 25 tehtävä ”Kuvien kertomaa” (luokat 7-9)
- Polkuja medialukutaitoon 7-9 sivu 25 tehtävä ”Poriseva podcast” (luokka 9)
- Kohti elokuvaa – tehtäviä ja ohjevideoita
- Oman elämänsä tubettaja
- Oman elämän dokumentointi
- Sometiaisen videopaja
- Valograffiti
- Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun!
- Kirja: Jaakob Rissanen ja Ville Kormilainen: Tokkerin käsikirja, Otava 2022
- Kirja: Roni Back ja Ville Kormilainen: Tubettajan käsikirja, Otava 2017
- Meemien tekeminen tekoälyllä
- Musiikkia tekoälyllä
- Microsoftin kuvagenerointityökalu
- Midjourneyn Pikakurssi: Näin voit tehdä huikeita tekoälykuvia