Tavoitteet: kiinnitetään huomiota ruutuaikaan, oman työn jaksottamiseen, omaan vireystilaan ja työskentelyasentoon.
Hyvä osaaminen
- Osaa huomioida ergonomian osa-alueet omassa työskentelyssään.
- Tunnistaa väsymisen ja osaa tauottaa työskentelyään.
- Osaa kohdentaa työskentelyään tavoitteellisella ja kestävällä tavalla digitaalisessa ympäristössä.
- Osaa hyödyntää erilaisia helppokäyttö- ja saavutettavuustyökaluja digitaalisissa ympäristöissä.
Toteutukseen
- Break Pro –taukoliikuntasovellus
- Digitaalinen hyvinvointi -käsitteen avaaminen
- erilaiset sovellukset ja rajoittimet omissa laitteissa tai perheellä (FamilyLink, päivittäiset rajat eri sovelluksille)
- Classroomscreen ja muut luokkatyöskentelyä strukturoivat tavat
Oppiaine-esimerkki, Terveystieto
Ergonomia laajempana käsitteenä yksilön hyvinvoinnille:
Keskustellaan ergonomiasta. Opetellaan huomioimaan omassa työskentelyssä ergonomiaan vaikuttavia asioita (esim. työn tauottaminen, liikkuminen, kalusteet, valaistus, melutaso). Huomioidaan ympäristön epäsuorat ja suorat vaikutukset.