Tavoite: vahvistetaan taitoja käyttää ja toimia turvallisesti eri mediaympäristöissä (painettu- ja digimedia).
Oppilas
- Tietää turvallisuutta vaarantavista tilanteista ja tekijöistä mediaympäristöissä, kuten netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe ja seksuaalinen houkuttelu.
- Tietää, millaisia keinoja omien tietojen ja yksityisyyden suojaamiseen mediaympäristöissä on ja kenen puoleen kääntyä, jos kohtaa mediaympäristöissä turvallisuutta uhkaavia ilmiöitä.
- Osaa nimetä kuvaohjelmien ikärajoja ja niitä kuvaavia sisältösymboleita ja on tietoinen sovellusten ja palvelujen ikärajoista.
- Tietää syyt ikärajojen asettamiselle ja kunnioittaa ikärajoja.
- Osaa luoda turvallisen salasanan.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 Sivu 43 tehtävä ”Ikärajojen suoja” (luokat 3-6)
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 Sivu 44 tehtävä ”Turvataiturit” (luokat 3-6)
- Mediakasvatuksen verkkopakopeli
- Infograafi: Digitaalinen jalanjälki – Mediakasvatusseura ry
- Digitreenit: Salasanakone – testaa, kuinka nopeasti salasana murretaan
- Huijarit ovat siellä missä mekin, verkossa – Mediataitoviikko
- Jotain rajaa! -opetusaineisto alakouluun – MIELI ry
- Nettielämää – Mediataitokoulu
- Huippula – digiturvataitojen materiaalipaketti