Tavoitteet: opetellaan itsenäisesti hyödyntämään tiedonhaun ja –hankinnan perustaitoja sekä omien tuotosten tekemistä löydetyn tiedon avulla.
Hyvä osaaminen
- Ymmärtää, miten verkossa oleva tieto on syntynyt.
- Osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
- Osaa jäsennellä tietoa käsitekartalle.
- Osaa esittää tietoa yksinkertaisissa taulukoissa.
- Osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
- Tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
- Osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
Toteutukseen
- Tiedostojen tallentaminen pilvipalveluihin (OneDrive, Google Classroom, Teams). Tiedoston nimeäminen loogisesti.
- M365-ympäristö (Word, PowerPoint, OneNote)
- Näin löydät kirjat kirjastossa 3. lk. – Kirjastomestari tutkimusretkellä. Kirjastoreitin kirjastonkäyttötaitojen verkko-oppimiskokonaisuus Kirjastoreitti-sivuilla ja Qridissä.
- Verkkotiedonhaku 4.-6 lk – Verkkotiedon jäljillä. Kirjastoreitin verkkotiedonhaun ja tiedon luotettavuuden arvioinnin verkko-oppimiskokonaisuus Kirjastoreitti-sivuilla ja Qridissä.
- OUTI-verkkokirjaston käyttö 5. lk – Tiedonhaun taitaja. Kirjaston tiedonhaun ja e-aineistojen verkko-oppimiskokonaisuus Kirjastoreitti-sivuilla ja Qridissä.
- Hakusanan tai hakulauseen käyttäminen/valinta
- Oulun kaupungin turvataitokasvatuksen materiaalit
- Ylen sivut
- Uutisia ajankohtaisista asioista koululaisille sopivalla tasolla.
- Opetusvideoita monista aiheista (biologia, maantieto, historia)
- Prosessikirjoittaminen esimerkiksi Teams-alustalla. Opettaja antaa palautetta oppilaan teksteistä Teamsin omilla työkaluilla.