Tavoite: opetellaan eri medioiden hyödyntämistä ja käyttämistä opiskelussa sekä jokapäiväisessä elämässä.
Oppilas
- Kokeilee monipuolisesti erilaisia mediasisältöjä ja opettelee nimeämään niistä itseään kiinnostavia.
- Kuvaa omia mediankäyttötottumuksiaan ja pohtii median merkitystä omassa elämässään esimerkiksi mediapäiväkirjan avulla.
- Ymmärtää, että oma mediamaku muuttuu ja että siihen vaikuttavat monet tahot, kuten kaverit, media ja vanhemmat.
- Tiedostaa, että voi omilla valinnoillaan vaikuttaa omaan mediankäyttöönsä.
- Osaa keskustella kunnioittavasti toisten erilaisista mediankäyttökokemuksista ja -mieltymyksistä.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 22 tehtävä ”Mediavinkkausta” (luokat 5-6)
- Sopiva ruutuaika – tietoa kasvattajille
- Yle uutisluokan videot esim. valeuutinen, somekupla, trollitehdas
- Palveluehdot visuaalisesti
- Valeuutisen jäljillä – Yleareena
- Minkälainen mediankäyttäjä olet? – Mediametka ry
- Näin tunnistat klikkiotsikon
- Somekuplaharjoitus: Jokainen hakee omalla laitteella (puhelin, tietokone) tietoa samasta aiheesta, esimerkiksi ajankohtaisesta uutisesta. Saavatko kaikki samanlaisia hakutuloksia? Vaikuttavatko aiemmat haut hakutuloksiin?
- Keskustellaan kommentoinnista ja somekäyttäytymisestä: Miksi joku lähettelee tappouhkauksia anonyyminä? Purkaako hän pahaa oloa vai hakeeko reaktiota? Asia sanallistetaan.