Tavoitteet: vahvistetaan ymmärrystä ja tietoisuutta median monimuotoisuudesta, perustiedoista ja –taidoista sekä erilaisista mediasisällöistä ja niiden tarkoitusperistä.
Oppilas
- Tietää, mitä sosiaalinen media on ja ymmärtää sen toimintaperiaatteita.
- Tuntee mediasisältöihin liittyvää peruskäsitteistöä.
- Tunnistaa ikäkautta koskettavia mediailmiöitä ja keskustelee havainnoistaan.
- Osaa nimetä mediasisältöjä, jotka edustavat fiktiota, faktaa ja mielipidettä, ja käyttää jaottelua apuna sisältöjen ymmärtämisessä ja tulkinnassa.
- Tietää, että mediasisällöillä on erilaisia tarkoituksia, kuten viihdyttävä, vaikuttava, kaupallinen ja tietoa välittävä tarkoitus.
- Harjaantuu kuvien ja äänimaailman tarkastelussa. Osaa esimerkiksi tulkita kuvakulmia ja rajauksia tai pohtia musiikin käyttötarkoitusta esitysyhteydessään.
- Harjaantuu mediasisältöjen ymmärtämisessä ja tulkinnassa. Osaa kertoa mediasisällössä esitetyistä asioista ja näkökulmista tai kuvailla juonta ja hahmojen erilaisia rooleja.
- Pohtii mediasisällön kohderyhmää ja sisällön tarkoitusta.
Toteutukseen:
-
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 11 tehtävä ”Tarinasta elokuvan kohtaukseksi tai animaatioksi” (3-6 luokille)
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 12 tehtävä ”Median tarkoitusperiä tutkimassa” (5.-6. luokille)
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 13 tehtävä ”Mukaansa tempaavat mediailmiöt” (5.-6. luokille)
- Medialukudiplomi
- Uutiset osaksi opetusta – oppituntivinkit
- Tutustu oppilaiden kanssa verkkotiedonhakuun ja tiedon luotettavuuden arviointiin Verkkotiedonhaku 4.-6 lk – Verkkotiedon jäljillä, Kirjastoreitin verkko-oppimiskokonaisuus tai Qridissä.
- Kirjastoreitin 5. luokan kirjavinkkaus
- Kirja vs. elokuva-työpaja – Mediametka ry
- Etäopiskelumateriaalit – Mediametka ry
- Mediadialogia! – Mediametka ry
- Voiko kirja olla kuin peli? – Mediametka ry
- Lasten uutiset | HS.fi
- Lasten uutiset | Yle Uutiset
- Ostopolun tehtäväpankki opettajalle, Välilehti: Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa