Tavoite: opetellaan tunnistamaan erilaisia median vaikuttamisen keinoja.
Oppilas
- Ymmärtää, mitä eri medioita on olemassa ja mihin niitä käytetään.
- Tiedostaa hakukoneiden toimintalogiikkaan ja siihen, miten se näkyy mainonnassa.
- Osaa antaa esimerkkejä mediasisältöjen vaikutuksesta omaan toimintaansa, tietoihinsa, mielipiteisiinsä ja mielikuviinsa ja tarkastelee vaikutuksia kriittisesti.
- Tarkastelee ohjatusti, millaisia mielikuvia mediasisällöt, esimerkiksi mainokset tai median kuvat, välittävät ja millä keinoin vaikutelma luodaan.
- Tuntee ja osaa nimetä joitain ajatuksia ilmaisevia, kantaa ottavia ja vaikuttamaan pyrkiviä mediasisältöjä, kuten mielipidekirjoitus, arvostelu, vlogi tai meemi.
- Tunnistaa ja kuvailee joitain mediasisältöjen kantaa ottavia ja vaikuttamaan pyrkiviä piirteitä, kuten mainoksissa toisto tai huumorin käyttö.
- Tietää mediatoimialan tehtäviä yhteiskunnassa. Havanoi median toimintaa, esimerkiksi seuraamalla uutisia.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 16 tehtävä ”Piilomainosten bongaajat” (luokat 5-6)
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 17 tehtävä ”Kullan kalliit seuraajat” (luokat 3-6)
- Yle Triplet – uutisvideoista oppimateriaalia
- Mediakuplat, algoritmit ja mainonta – Mediametka ry
- Meidän mainokset – Mediametka ry
- Infograafi: Medialukutaito – Mediakasvatusseura ry
- Mikä on mainos? Mitä tarkoittaa YouTube-videoiden maksettu yhteistyö?
Video, jossa esitellään tuotetta tai palvelua maksettuna yhteistyönä on todennäköisesti mainos. Keskustelua siitä, miten tämä vaikuttaa videon autenttisuuteen ja näkökulmaan. - Google-hakujen ensimmäiset hakutulokset ovat mainoksia. Kuka tahansa voi ostaa mainostilaa – misinformaatio, tietojenkalastelu, hakutulosten manipulointi.