Tavoite: vahvistetaan ymmärrystä median vaikutuksesta omaan hyvinvointiin ja tehdään sen mukaisia valintoja.
Oppilas
- Tutustuu ja pohtii median vaikutusta minäkuvan rakentumiseen ja muokkaantumiseen.
- Osaa kuvailla itselleen merkityksellisiä mediasisältöjä ja -ympäristöjä ja niiden myönteisiä merkityksiä sekä rohkaistuu keskustelemaan niistä.
- Tunnistaa, milloin mediankäyttö tukee omaa hyvinvointia ja milloin heikentää sitä.
- Tiedostaa vertaisten kohdistamia odotuksia mediaympäristöissä toimimiseen ja median käyttöön. Oppilas tietää, että voi tehdä vertaisista riippumattomia valintoja omassa mediankäytössään. Ymmärtää, että median rooli seksuaalikasvattajana on osittain vääristävä.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 49 tehtävä ”Myönteisten mediasisältöjen tori” (luokat 3-6)
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 50 tehtävä ”Mediamittari”
- Digihyvinvointi ja some – Oulun kaupunki, tunne- ja turvataitokasvatus, Jerry-hanke 2024
- Dialogikortit ja tuntisuunnitelma Digihyvinvointi – Mediametka ry
- Dialogikortit ja tuntisuunnitelma Digipelit ja mainokset – Mediametka ry
- Kännykkäpäiväkirja – Mediametka ry
- Infograafi: Hyvinvointibingo – Mediakasvatusseura ry