Tavoite: opetellaan käyttämään ja toimimaan turvallisesti eri mediaympäristöissä (painettu- ja digimedia).
Oppilas
- Tutustuu turvallisuutta vaarantaviin tilanteisin ja tekijöihin mediaympäristöissä, kuten netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe ja seksuaalinen houkuttelu.
- Tiedostaa millaisia keinoja omien tietojen ja yksityisyyden suojaamiseen mediaympäristöissä on ja kenen puoleen kääntyä, jos kohtaa mediaympäristöissä turvallisuutta uhkaavia ilmiöitä.
- Tiedostaa kuvaohjelmien ikärajat ja niitä kuvaavat sisältösymbolit ja on tietoinen sovellusten ja palvelujen ikärajoista. Tiedostaa syyt ikärajojen asettamiselle ja kunnioittaa ikärajoja.
- Opettelee luomaan turvallisen salasanan.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 Sivu 43 tehtävä ”Ikärajojen suoja” (luokat 3-6)
- Mediakasvatuksen verkkopakopeli
- Infograafi: Digitaalinen jalanjälki – Mediakasvatusseura ry
- Huijarit ovat siellä missä mekin, verkossa – Mediataitoviikko
- Jotain rajaa! -opetusaineisto alakouluun – MIELI ry
- Nettielämää – Mediataitokoulu
- Huippula – digiturvataitojen materiaalipaketti