Tavoitteet: lisätään ymmärrystä ja tietoisuutta median monimuotoisuudesta sekä erilaisista mediasisällöistä ja niiden tarkoitusperistä.
Oppilas
- Laajentaa kokemustaan erilaisista mediasisällöistä ja tuntee mediasisältöihin liittyvää peruskäsitteistöä.
- Tarkastelee ohjatusti ajankohtaisia ikäkautta koskettavia mediailmiöitä ja keskustelee havainnoistaan.
- Osaa nimetä joitakin mediasisältöjä, jotka edustavat fiktiota, faktaa ja mielipidettä.
- Tutustuu mediasisältöjen tarkoitusperiin kuten viihdyttävä, vaikuttava, kaupallinen ja tietoa välittävä tarkoitus.
- Opettelee tunnistamaan mediasisällön kohderyhmää.
Toteutukseen:
- Medialukudiplomi
- Uutiset osaksi opetusta – oppituntivinkit
- Tutustu oppilaiden kanssa verkkotiedonhakuun ja tiedon luotettavuuden arviointiin Verkkotiedonhaku 4.-6 lk – Verkkotiedon jäljillä, Kirjastoreitin verkko-oppimiskokonaisuus tai Qridissä.
- Kirja vs. elokuva-työpaja – Mediametka ry
- Voiko kirja olla kuin peli? – Mediametka ry
- Lasten uutiset | HS.fi
- Lasten uutiset | Yle Uutiset
- Ostopolun tehtäväpankki opettajalle, Välilehti: Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa