Tavoite: opetellaan tunnistamaan erilaisia median vaikuttamisen keinoja.
Oppilas
- Tutustuu eri medioihin ja niiden käyttötarkoituksiin.
- Tutustuu hakukoneiden toimintalogiikkaan ja siihen, miten se näkyy mainonnassa.
- Tarkastelee ohjatusti, millaisia mielikuvia mediasisällöt välittävät.
- Tutustuu ajatuksia ilmaiseviin, kantaa ottaviin ja vaikuttamaan pyrkiviin mediasisältöihin, kuten mielipidekirjoitus, arvostelu, vlogi tai meemi.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 17 tehtävä ”Kullan kalliit seuraajat” (luokat 3-6)
- Yle Triplet – uutisvideoista oppimateriaalia
- Mediakuplat, algoritmit ja mainonta – Mediametka ry
- Meidän mainokset – Mediametka ry
- Infograafi: Medialukutaito – Mediakasvatusseura ry
- Mikä on mainos? Mitä tarkoittaa YouTube-videoiden maksettu yhteistyö?
Video, jossa esitellään tuotetta tai palvelua maksettuna yhteistyönä on todennäköisesti mainos. Keskustelua siitä, miten tämä vaikuttaa videon autenttisuuteen ja näkökulmaan. - Google-hakujen ensimmäiset hakutulokset ovat mainoksia. Kuka tahansa voi ostaa mainostilaa – misinformaatio, tietojenkalastelu, hakutulosten manipulointi.