Tavoite: opetellaan ohjatusti vuorovaikutusta eri medioissa.
Oppilas
- Osaa tunnistaa tunteitaan ja säädellä niitä viestintätilanteissa mediaympäristöissä.
- Ymmärtää viestinnän vastavuoroisuuden mediaympäristöissä. Omalla viestinnällä on vaikutusta toisten viestintään, tunteisiin ja toimintaan.
- Tietää, millaista on verkossa tapahtuva kiusaaminen, kuten ryhmistä sulkeminen, kuvien ja tietojen levittäminen ilman lupaa tai perättömien huhujen kertominen toisista. Tietää, ettei verkossa saa kiusata ja miten pitää toimia kiusaamista kohdatessaan.
- Osaa käyttää mediavälineitä viestintään.
- Ymmärtää, että erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin, kuten kouluun ja vapaa-aikaan, kuuluu erilaisia viestinnän tapoja ja että viestinnän tavoista voidaan sopia yhteisesti.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 52 tehtävä ”Hyvän mielen viestejä”
- Keskustellaan esimerkiksi WhatsAppin pelisäännöistä (spämmääminen, ketjuviestit, viestien ajankohta jne.).