Tavoitteet: Opetetaan lapsia ideoimaan, kuvailemaan, kuuntelemaan toisia ja kokeilemaan ratkaisuja ohjelmointiharjoituksissa. Opetellaan rakentamaan erilaisia mallinnuksia ja prototyyppejä askarrellen tai erilaisista rakennussarjoista tai sovelluksilla. Opetellaan eri oppiaineissa käsiteltäviä sisältöjä ohjelmoinnin avulla.
Hyvä osaaminen
- Osaa esittää omia ideoitaan, kuunnella toisia sekä kokeilla ratkaisuja yhdessä ja vuorotella eri rooleissa ohjelmointiin liittyvässä ryhmätyöskentelyssä.
- Osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen sekä esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
- Osaa työstää ohjatusti tai yhteistyössä muiden kanssa tarinallisuutta tai pelillisiä elementtejä sisältävän digitaalisen tuotoksen animointia tai yksinkertaista ohjelmointia käyttäen.
- Osaa käsitellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
Toteutukseen
- Ohjelmoi kaveri ulos luokasta, ohjelmoi kaveri pesemään hampaat jne.
- Liikkuu! Liikkuu!
- Tietovisa -tehtävä
- Aarteenryöstöpeli
- Microbit -hälytin (video)
- Animoitu esitelmä
- Vuorovaikutteinen esitelmä
- Robotit näyttelevät
- Scratch jr. harjoituksia 1
- Scratch jr. harjoituksia 2 (valmiit videotutoriaalit)
Haasteita ja kilpailuja
- ToolCamp: https://www.steaminoulu.fi/tapahtumat/
- Innokas-turnaus https://www.innokas.fi/turnaus/
- Tutki-kokeile-kehitä eli tiede-, teknologia- ja keksintökilpailu 4–20-vuotiaille https://www.tukoke.fi/