Tavoitteet: Opetellaan nimeämään arkisesta ympäristöstä ohjelmoituja laitteita. Opetellaan tunnistamaan tapoja, joilla tietoa kerätään ihmisten arjessa.
Hyvä osaaminen
- Osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan.
- Osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
- Pohtii, millaista tietoa hänen omasta toiminnastaan kerätään digitaalisissa ympäristöissä ja mikä yhteys ohjelmoinnilla on tietojen keräämiseen.
- Ymmärtää, että kerätyt tiedot tallentuvat ja osaa antaa ainakin yhden esimerkin, mihin tarkoitukseen hänestä kerättyä tietoa voidaan käyttää.
Toteutukseen
- Mitä ohjelmoituja laitteita oppilaat löytävät koulusta, kotoa ja liikenteestä?
- Mitä eroa on oppilaiden mielestä robotilla ja ihmisellä?
- Mitä kaikkia laitteita oppilaat keksivät (koulu, koti, liikenne) ja mitä ne mittaavat?
- Harjoitellaan ohjelmoitujen elementtien (robotiikka, tekoäly tms.) läsnäolon tunnistamista omassa arjessa perehtymällä jonkin tutun esineen (pesukone, liikennevalot tms.) teknologiaan.
- Älykkäät laitteet