Tavoite: opetellaan perustietoja ja –taitoja erilaisista mediasisällöistä ja niiden tulkinnasta.
Oppilas
- Tuntee median käsitteen ja osaa nimetä joitain kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä sekä näiden yhdistelmiä sisältäviä mediasisältöjä, kuten digitaalinen peli tai video.
- Harjoittelee lukemaan erilaisia mediasisältöjä, joissa on kirjoitettua tekstiä, kuvaa tai ääntä.
- Ymmärtää faktan ja fiktion eron, jaottelee mediasisältöjä ohjatusti todenmukaisiin ja kuvitteellisiin sekä antaa niistä jonkin esimerkin.
- Oppilas ymmärtää, että mediasisällöllä on tekijä.
- Oppilas ymmärtää, että mediasisällöillä on erilaisia käyttötarkoituksia, kuten tietoa välittävä tai viihdyttävä tarkoitus.
- Ymmärtää, että on eri-ikäisille tarkoitettua mediasisältöä.
Toteutukseen
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 s. 9. tehtävä ”Eläydytään elokuvaan”
- 60 vinkkiä medialukutaitojen vahvistamiseen (mediakasvatus.fi)
- Medialukudiplomi luokat 1-3
- Oulun kaupungin tunne- ja turvataitokasvatus PDF
- Taitava kirjastokettu – Kirjastoreitti – Oulun kaupunki (ouka.fi)
- Elokuvan polku esipolku
- Elokuvan polku alapolku
- Tv-hahmosta pelisankariksi – Mediametka ry
- Mediadialogia – keskustelukortit
tuntisuunnitelma keskustelukortteihin – Digihyvinvointi
tuntisuunnitelma keskustelukortteihin – Digipelit ja mainokset
- Tutkimusretki aikakauslehteen – Mediametka ry
- Oppituntivinkit – Uutismediakasvatus
- Mediataitoviikon vinkit 2023 PDF
- Monilukutaidon määritelmää – Mediametka ry
- Book Creator, Minecraft, M365, kuvapankit