Tavoite: oppilas tutustuu turvallisessa ympäristössä median vaikutuksesta omaan hyvinvointiin.
Oppilas
- Tunnistaa, millaiset asiat omassa mediankäytössä tuottavat iloa ja millaiset asiat saavat aikaan pahaa oloa. Oppilas oppii huomioimaan omaa hyvinvointiaan mediasisältöjä valitessaan.
- Tarkastelee ohjattuna omaa mediankäyttöään arjessa. Ymmärtää, että median käyttömäärää tulee hallita, jotta se ei vie aikaa muilta tärkeiltä asioilta, kuten liikkumiselta, unelta ja ihmissuhteilta.
Toteutus
- Polkuja medialukutaitoon 1-6 sivu 48 tehtävä ”Digihumppaa ja hyvinvointia”
- Oulun kaupungin tunne- ja turvataidot – mediahyvinvointi
- Opetellaan tekemään hyvinvointia tukevia valintoja median käytössä aikuisen tuella.
- Mediadialogia! – Mediametka ry
- Keskustelupaja: Digihyvinvointi – Mediametka ry
- Keskustelupaja: Digipelit ja mainokset – Mediametka ry
- Pelityöpaja – Mediametka ry